Site logo

Over Bijzonder Uit Eten

Alweer een restaurant gids?

Oprichtster Bijzonder Uit Eten

Oprichtster van Bijzonder Uit Eten, Janneke Nijenhuis is al sinds 2006 actief als online marketing consultant met haar bedrijf Hands-On Advies en web development bedrijf Wordpress Website Maken.

Hoewel de laatste jaren ook steeds meer voor bedrijven buiten de hospitality werkte zij de eerste 10 jaar vrijwel uitsluitend voor hotels en restaurants om middels het optimaliseren van de online marketing de omzet te verhogen voor restaurants en hotels in Nederland.

Na de hotelschool Den Haag begon zij in 1989 als trainee bij Golden Tulip Hotels en werkte hier tot 2001 in verschillende commerciële functies waaronder Franchise Service Director. In 2001 was ze mede oprichtster van Hampshire Hotel. Na 5 jaar (en ruim 50 hotels aangesloten te hebben) als Commercieel Directeur begon ze in 2006 met haar eigen consultancy bedrijf.

In 2016 startte ze met Bijzonder Uit Eten en in augustus 2020 werd de site opnieuw gelanceerd op een nieuw platform.

Online trends in de hospitality

Wat waren we blij eind jaren 90 met de online ontwikkelingen voor de hospitality. Eindelijk niet meer volledig afhankelijk van grote touroperators, hoge commissie en afhankelijkheid van inkopers en restaurant gidsen. Ineens ging de wereld open voor hotels & restaurants en bood het internet een platform voor individuele bedrijven.

Eind jaren 90 startten ook de eerste portalen zoals IENS en Booking.com. Vriendelijke portalen die altijd bereikbaar waren en niet teveel commissie vroegen. Ook in de jaren dat Janneke bij Golden Tulip werkte omarmde ze deze kanalen. Immers de grote spelers als Vrij Uit kostten in die tijd zeker 21% en Booking.com met oprichter Gert Jan Bruinsma vroeg maar 5% commissie. Die kon je toen ‘s avonds gewoon nog even bellen om een hotel te laden. “Good old Days”. Ook partijen als Iens en Weekendjeweg waren in die tijd echte partners en de vergoeding was meer dan redelijk.

Maar IENS ging naar Tripadvisor – Booking werd overgenomen door Priceline en door de jaren heen veranderden de “partners” in onbereikbare, logge organisaties waar partnership niet meer centraal staat maar aandeelhouders het voor het zeggen hebben.

Commissies stijgen

Sinds 2006 zijn de online trends voor hotels en restaurants op online gebied enorm verschoven en niet altijd in het belang van de gastvrijheidsbedrijven. Begon Booking.com ooit met een commissie percentage van 5% is 15% of meer tegenwoordig meer de trend. Ook op restaurant gebied is de macht van een aantal grote portalen zo groot geworden dat daardoor de bijdrage voor restaurants ongekend hoog wordt.

Macht van restaurant gidsen en portalen

De huidige restaurant portalen hebben (op een enkele uitzondering na) enkel gericht op een verdienmodel waarbij u als restaurant betaald voor iedere gast die aanschuift. Die couvert prijzen zijn ook de laatste jaren enorm verhoogd. En nu ze allemaal dit kunstje doen wordt de volgende stap – net als in de hotellerie – prijs dumping om gasten naar hun portaal te lokken. De restaurant weken vliegen je om de oren en bij sommige portalen moet je naast je commissie ook nog tot 50% korting geven om mee te doen aan een actie. Een neerwaartse spiraal die de hotel sector al eerder zag gebeuren.

  • Wil je een hogere positie? Dan moet je veelal meer betalen per couvert
  • Wil je meedoen aan een actie? Betalen en heel veel korting geven.
  • Wil je niet online boekbaar zijn via een portaal? Dan een lagere positie
  • Geen direct gast contact
  • 2 Slechte reviews van chagrijnigen gasten – lager op de lijst
  • Dispuut over een review – gast heeft altijd gelijk (wat nu eenmaal niet altijd zo is)

Als hospitality consultant is de focus dan ook steeds gericht geweest op het optimaliseren van de eigen restaurant site middels diversificatie. “Leuke dingen” wat het restaurant vak zo mooi maakt en deze goed distribueren. Maar voor een leuk koffieconcert, een boerenstreekmarkt, een culinair varen arrangement of het promoten van een Chef’s table zijn buiten uw eigen site – social media kanalen en nieuwsbrief geen distributie kanalen.

En zo is Bijzonder Uit Eten geboren.

 

Voordeel Bijzonder Uit Eten

  • Geen commissie per couvert
  • Geen online boekingsmogelijkheden
  • Telefoon – Website – Facebook pagina van uw eigen restaurant
  • Langdurige specials als een High Tea, High Wine, Mosselweken etc kunt u promoten via de restaurant specials
  • Kortdurende “events” als een paasbrunch, kerstdiner, haringparty, opendag, workshop, kerstfair, koffieconcert, benefiet diner etc etc kunt u vermelden op de restaurant events pagina
  • Gericht op alles wat uit eten Bijzonder maakt – niet op kortingen maar op unieke concepten en restaurant initiatieven.

Wie kunnen zich aanmelden?

  • Restaurants – Brasserie – Eetcafés
  • Kookscholen
  • IJssalons
  • Lunchrooms
  • Foodfestival aanbieders
  • Culinaire fiets/wandel aanbieders
  • Wijnhuizen
  • Boerderij winkels of landwinkels
  • Cateraars
  • en verder is iedereen die iets bijzonders aanbiedt op culinair gebied van harte welkom!

Kosten Bijzonder Uit Eten

  • Bedrijfsvermelding voor restaurant en vaste locaties – gratis
  • Foodfestival en events zonder vaste locatie – gratis
  • Persberichten – gratis
  • Jaarbijdrage € 35 voor onbeperkt plaatsen van events en specials als bijdrage in de hosting en IT kosten van Bijzonder Uit Eten.