Over Bijzonder Uit Eten
Oprichtster van Bijzonder Uit Eten, Janneke Nijenhuis is al sinds 2006 actief als online marketing consultant met haar bedrijf Hands-On Advies en web development bedrijf WordPress Website Maken.
Hoewel de laatste jaren ook steeds meer voor bedrijven buiten de hospitality werkte zij de eerste 10 jaar vrijwel uitsluitend voor hotels en restaurants om middels het optimaliseren van de online marketing de omzet te verhogen voor restaurants en hotels in Nederland.
Na de hotelschool Den Haag begon zij in 1989 als trainee bij Golden Tulip Hotels en werkte hier tot 2001 in verschillende commerciële functies waaronder Franchise Service Director. In 2001 was ze mede oprichtster van Hampshire Hotel. Na 5 jaar (en ruim 50 hotels aangesloten te hebben) als Commercieel Directeur begon ze in 2006 met haar eigen consultancy bedrijf.
In 2016 startte ze met Bijzonder Uit Eten en in augustus 2020 werd de site opnieuw gelanceerd op een nieuw platform.
Wat waren we blij eind jaren 90 met de online ontwikkelingen voor de hospitality. Eindelijk niet meer volledig afhankelijk van grote touroperators, hoge commissie en afhankelijkheid van inkopers en restaurant gidsen. Ineens ging de wereld open voor hotels & restaurants en bood het internet een platform voor individuele bedrijven.
Eind jaren 90 startten ook de eerste portalen zoals IENS en Booking.com. Vriendelijke portalen die altijd bereikbaar waren en niet teveel commissie vroegen. Ook in de jaren dat Janneke bij Golden Tulip werkte omarmde ze deze kanalen. Immers de grote spelers als Vrij Uit kostten in die tijd zeker 21% en Booking.com met oprichter Gert Jan Bruinsma vroeg maar 5% commissie. Die kon je toen ‘s avonds gewoon nog even bellen om een hotel te laden. “Good old Days”. Ook partijen als Iens en Weekendjeweg waren in die tijd echte partners en de vergoeding was meer dan redelijk.
Maar IENS ging naar Tripadvisor – Booking werd overgenomen door Priceline en door de jaren heen veranderden de “partners” in onbereikbare, logge organisaties waar partnership niet meer centraal staat maar aandeelhouders het voor het zeggen hebben.
Sinds 2006 zijn de online trends voor hotels en restaurants op online gebied enorm verschoven en niet altijd in het belang van de gastvrijheidsbedrijven. Begon Booking.com ooit met een commissie percentage van 5% is 15% of meer tegenwoordig meer de trend. Ook op restaurant gebied is de macht van een aantal grote portalen zo groot geworden dat daardoor de bijdrage voor restaurants ongekend hoog wordt.
De huidige restaurant portalen hebben (op een enkele uitzondering na) enkel gericht op een verdienmodel waarbij u als restaurant betaald voor iedere gast die aanschuift. Die couvert prijzen zijn ook de laatste jaren enorm verhoogd. En nu ze allemaal dit kunstje doen wordt de volgende stap – net als in de hotellerie – prijs dumping om gasten naar hun portaal te lokken. De restaurant weken vliegen je om de oren en bij sommige portalen moet je naast je commissie ook nog tot 50% korting geven om mee te doen aan een actie. Een neerwaartse spiraal die de hotel sector al eerder zag gebeuren.
Als hospitality consultant is de focus dan ook steeds gericht geweest op het optimaliseren van de eigen restaurant site middels diversificatie. “Leuke dingen” wat het restaurant vak zo mooi maakt en deze goed distribueren. Maar voor een leuk koffieconcert, een boerenstreekmarkt, een culinair varen arrangement of het promoten van een Chef’s table zijn buiten uw eigen site – social media kanalen en nieuwsbrief geen distributie kanalen.
INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden. Wij maken gebruik van Google Analytics voor het meten van website verkeer. Deze gegevens worden gedeeld met Google.