Restaurant online marketing op een laag pitje

Restaurants betalen hoge commissies

Restaurant Online Marketing op een laag pitje

Restaurant online marketing lijkt bij veel restaurateurs op een laag pitje te staan. Toch wordt er geklaagd over hoge commissie en verlies van direct gastencontact. In dit artikel geven we tips om het heft zelf in handen te nemen en onder het juk van grote restaurant platforms uit te komen.

Restaurateurs hebben het altijd druk, vaak 7 dagen in de week aan het werk waardoor de online restaurant marketing vaak op het tweede plan komt. Het is nu eind januari en bij veel restaurants staat op de website nog het kerstmenu en Valentijn is bijna niet te vinden.

De hele branche schreeuwt moord en brand over de hoge commissies die afgedragen moeten worden aan bijvoorbeeld The Fork en de niet betrouwbare recensies (zie uitzending Rambam over The Fork op NPO) maar wat wordt er werkelijk aan acties ondernomen door restaurants?

De uitzondering daargelaten zoals Robert Blok (zie artikel in Misset Horeca) laten restaurants heel veel mogelijkheden liggen om gasten te werven en het directe gastcontact te behouden, het eigen gezicht te laten zien en de commissie kosten te verlagen.

Restaurant Online Marketing tips!

Kalender

Maak een jaar kalender, immers veel activiteiten als Valentijn, Kerst, Paasbrunch etc zijn ieder jaar gelijk. Zorg dat evenementen die gedurende het jaar aangemaakt worden zo snel mogelijk op de website komen zodat Google deze pagina kan indexeren. Het heeft bijna geen zin 1 week voor Pasen een Paasbrunch te plaatsen, die pagina zal niet op tijd verschijnen in de zoekresultaten.

Ook al heeft u de inhoud nog niet compleet plaats de jaarkalender op je website in een agenda overzicht. Zorg dat je deze pagina goed optimaliseert voor Google en dat je de juiste keywords gebruikt. Zoek op Google Trends (https://trends.google.nl) naar de juiste zoekwoorden. Bijvoorbeeld voor Valentijn werd vorig jaar veel gezocht op Valentijn Restaurant

Valentijn Google Trends

Zorg dat al deze data ook op de Facebook evenementen pagina staan (beter dan alleen in tijdlijn). Zoek maar eens op Valentijn op Facebook in evenementen en zie hoe weinig restaurants daar tussen staan

Plaats ook op “derden sites” zoals evenementenkalender.nl, lokale agenda’s van je stad, VVV, uitjes.nl, alleevents.in etc.

Is het evenement heel uniek – zorg voor een persbericht – blog en plaats gratis op verschillende perssites zoals gratispersberichtplaatsen.nl. Ook hebben lokale kranten vaak een agenda online staan waar je gratis op kunt plaatsen.

Plaats evenementen op social media. Met een programma als Hootsuite kunt u eenvoudig alle events inplannen zodat deze ca 2 weken voor het evenement geplaatst worden. Zorg minimaal voor Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn plaatsingen.

Foto’s – Video’s – Foto’s – Video’s – Foto’s – Video’s

Telefoons maken tegenwoordig prima foto’s dus maak van ieder evenement, gerecht foto’s, filmpjes zodat gasten een goed beeld krijgen. Plaats filmpjes op een eigen youtube kanaal. Maak niet alleen foto’s van gerechten, ook de ambiance, inrichting, terras, buitenkant van een restaurant willen gasten zien. Zoveel restaurants hebben een Paasbrunch, maar hoe ziet dat eruit en wat gasten kunnen verwachten is vaak onzichtbaar.

Actueel

De meeste agenda plugins/programma’s hebben een systeem waardoor events die geweest zijn niet meer getoond worden. Heeft u dit niet, stel dan een alarm in zodat u tijdig een popup of agenda punt verwijderd wanneer de datum is verstreken. Zorg ook altijd dat in de tekst van uw agenda punt het jaartal staat, zo hebben restaurant soms nu al de kerstbrunch van 2020 online, maar staat er geen jaar bij zullen de meeste bezoekers denken dat dit de brunch is van het afgelopen jaar.

Vacatures

Op sites als indeed (en vele anderen) kun je gratis vacatures plaatsen – ook dit levert extra links op naar uw website.

(Bijna) Gratis restaurant vermeldingen

Plaats uw restaurant bij gratis of goedkope restaurant sites zoals Bookdinners.nl, BijzonderUitEten.nl, eet.nu, restaurantgids.nl en anderen. Hoe sterker deze sites worden hoe minder sterk macht van de restaurant sites worden die hoge commissies vragen.

Niet alleen levert een vermelding extra gasten en bezoekers op uw eigen website maar ook is iedere link naar uw site goed voor uw eigen Google ranking. Kwalitatieve backlinks tonen zoekmachines dat uw content relevant is.

3rd Party vermeldingen

Zorg dat u correcte vermeldingen krijgt op sites als drimble,  detelefoongids, lokale toeristische sites, nederlandinbedrijf, places, yelp, indebuurt, ozoo en anderen.

Google bedrijfsvermelding

Check of alle informatie up to date is. Update speciale openingstijden wanneer Google hierom vraagt (bijvoorbeeld tijdens feestdagen) en check of een site als The Fork of anderen hier ongevraagd een boekingsbutton op hebben gezet (waarmee u dus voor uw eigen omzet betaald!!)

 

Ondernemers stop met klagen over thuisbezorgd, The Fork en anderen
maar neem het heft weer zelf in handen!

 

 

 

Auteur: Janneke Nijenhuis – BijzonderUitEten.nl

Over BijzonderUitEten.nl

Deze restaurantgids is opgericht om restaurants de mogelijkheid te bieden specials en evenementen in de spotlight te zetten.

Een standaard restaurant vermelding is gratis (inclusief alle naw gegevens van het restaurant en website/email vermelding). Een uitgebreide vermelding kost slechts € 35 per jaar waarmee een restaurateur alle events (Pasen, Hemelvaart, Moederdag, Kerst etc) en specials (zomerkaart, high tea, asperges, mosselen etc) kan plaatsen.

Juist evenementen en specials maken een restaurant bijzonder en BijzonderUitEten geeft restaurants nu de kans om naast de algemene restaurant informatie nu ook kunnen laten zien dat je bij hen Bijzonder Uit Eten kunt gaan!

Meld uw restaurant aan (of claim uw vermelding) op: https://bijzonderuiten.nl

Hulp nodig bij uw online restaurant marketing?

Als online marketeer (https://handsonadvies.nl) en webdeveloper (https://wp-website-maken.nl) werk ik veel in de hospitality branche waarbij ik voor mijn klanten ook aanliep tegen commissies en verlies van gastencontact. Dat is de reden geweest om BijzonderUitEten op te richten.

Neem contact op met BijzonderUitEten.nl (info@bijzonderuiteten.nl). Voor een vast bedrag per maand kunnen wij de online marketing voor uw restaurant verzorgen. Inclusief het bijhouden van uw website, social media en 3rd parties.

 

 

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email
mood_bad
  • Opmerkingen zijn gesloten.