Weer een lockdown voor de Horeca – en nu? Tijdens de vorige lockdown heeft u waarschijnlijk al geschilderd, schoongemaakt en alle andere klussen gedaan die de voorgaande jaren zijn blijven liggen. En dan komt er weer een periode van minimaal 4 weken aan. Vraagt u zich af hoe u en uw medewerkers de lockdown productief door kunnen komen? Bijzonder Uit Eten komt met 10 tips om van deze barre tijd een productieve tijd te maken.
Want.. er is genoeg te doen
En dan kan nu veel sneller nu uw werknemers ook thuis zitten – en dus kunnen helpen. Gebruik deze 4 weken om achterstallig onderhoud te plegen
aan uw online zichtbaarheid – zodat u na de lockdown een vliegende start kunt maken.
Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met Bijzonder Uit Eten voor gratis advies!
10 Horeca lockdown online marketing tips!
1. Specials & Events
Halloween – Kerst – Valentijn – Pasen – Hemelvaart – Moederdag – Vaderdag – Koffieconcert – Paasbrunch – Mosselweek etc etc.
Werk aan een jaarkalender waarin alle specials en events worden opgenomen en werk deze allemaal volledig uit.
Werk met een jaarkalender en plaats tijdig. Hoe eerder uw Valentijn aanbieding op de site staat des te beter wordt dit door Google gevonden.
Plaats de agenda op de website. Met een WordPress site zijn er voldoende gratis plugins waarmee u een mooie agenda kunt tonen op de site.
Ook de nieuwe menukaart kan alvast gemaakt worden. Het mooie van een WordPress site is dat u alle pagina’s kunt maken en kunt plannen wanneer deze online gezet moeten worden.
2. Distributie van specials en events
- Eigen site op evenementen kalender
- Eigen social media kanalen
- Lokale sites als indebuurt – nextdoor
- Lokale kranten hebben veelal een evenementen kalender waar je gratis kunt plaatsen
- Bij een uniek evenement maak een persbericht – plaats dit eerst op de eigen nieuwspagina/blog pagina en stuur naar lokale kranten en google op gratis online persbericht plaatsen – op vele perssites kun je gratis een persbericht uploaden. Stuur naar relevante vakmedia zoals Hospitality Management en Horeca Misset en Bijzonder Uit Eten.
- Google op gratis evenement aanmelden, evenementen kalender rotterdam en je ziet tientallen sites waar je je evenement op kunt aanmelden
- Meld je aan op Bijzonder Uit Eten, de website gespecialiseerd in culinaire events en aanbiedingen
- Neem de informatie op in de maandelijkse/wekelijkse nieuwsbrief
3. Keywords zijn de key to succes!
Stel u heeft een vis restaurant in het centrum van Rotterdam en u heeft 1 x per jaar Mosselweken, een Kerstbrunch op 1ste Kerstdag en een Moederdag amuse menu.
Zoek de juiste keywords voor de verschillende producten via https://trends.google.nl
Verwerk keywords in website pagina’s, titels en omschrijvingen van foto’s, als # in Facebook posts en Instagram posts. Verwerk bij ieder digitaal bericht wat op internet verschijnt uw belangrijkste keywords.
Keyword Restaurant
Keyword Restaurant Rotterdam Centrum of Zuid
Keyword Vis restaurant Rotterdam
Keyword Kerstbrunch Rotterdam
4. Foto’s op internet
Geef alle foto’s op uw site een juiste titel en omschrijving met de juiste keywords. Daarmee weet Google waar de foto over gaat en wordt deze ook getoond in de afbeeldingen resultaten. Heet uw Kerstbrunch foto DSC002192.jpg dan weet Google niet waar deze foto over gaat en komt u dus niet bij de afbeeldingen naar voren.
Website Foto’s optimaliseren
In vrijwel ieder CMS kun je foto’s optimaliseren. Bijgaand voorbeeld is van de WordPress site van Bijzonder Uit Eten. Het restaurant heeft de foto geupload met naam IMG_3442.jpg waar Google (en gasten) dus niets aan hebben. Wij gaven de foto een titel en omschrijving met juiste keywords.
Nog beter is het dus wanneer u de foto’s voor het uploaden naar een site al een juiste naam geeft op uw eigen computer en daarna optimaliseert op de website.
Wellicht is dit ook de tijd om foto’s te maken van al uw aanbiedingen – zoveel restaurants bieden een high tea, maar zonder foto’s. Gasten willen graag zien wat ze krijgen!
4. Van “Alles is mogelijk” tot concreet
Alles kan
Veel restaurant vermelden in een opsomming wat er geboden wordt.
Zie voorbeeld hiernaast. Veelal zie je op sites:
Onze mogelijkheden
- High Tea of High Wine
- Borrelplankje
- Amuse diner
- Brunch buffet
- Wandeling met koffie/taart
Met deze opsomming bereik je geen (nieuwe) gasten via Google (die daar wel op zoeken) en gasten die op deze pagina komen laat u in het ongewisse. Wat kost het, wat krijg ik, kinderkorting mogelijk, hoe te boeken etc.
GEMISTE KANS
GOED!
Checklist bij vermelding special & events
- Geldigheid (hele jaar of beperkte periode, dagen van de week, tijdstip, hoelang van te voren mogelijk te boeken etc)
- Prijs per persoon
- Kinderkortingen en leeftijd kinderen
- Upsell mogelijkheden (High Tea en High Tea deluxe met bubbels)
- Verplicht reserveren of binnenlopen
- Hoe lang duurt de activiteit
- Hoe te reserveren
- Dieetwensen – aan welke wensen kan tegemoet worden gekomen?
- Biologisch/duurzaam
- Kindervermaak
5. Website optimalisatie
SEO (Search Engine Optimisation) klinkt soms ingewikkeld maar is in de praktijk super simpel – maar wel veel werk. Hier een handleiding voor het optimaliseren van website pagina’s voor uw restaurant.
Stel ons vis restaurant in Rotterdam heeft een mosselweek. Dan begin je weer met het keyword onderzoek
Titel en omschrijving van de pagina
De titel en omschrijving worden weergegeven in de Google resultaten. Omdat er niet 1 restaurant in Rotterdam is die een nette mosselpagina heeft is er geen goed voorbeeld te vinden – vandaar een voorbeeld van een Kerstbrunch in Rotterdam met een nette titel en omschrijving.
De titel mag ca 60 karakters lang zijn en de omschrijving ca 160 karakters
Bent u het eerste restaurant in Rotterdam met een mossel pagina optimaliseer deze dan zoals het voorbeeld hiernaast en u staat gegarandeerd op de eerste pagina bij Google!
Maak dan de pagina aan en zorg dat de titel overeenkomt met de SEO titel en dat de website begint met de twee regels uit de omschrijving. Daarna vult u de pagina met relevante informatie en bijpassende foto’s.
Zorg dat er voldoende content op de pagina staat – daarmee wordt de pagina beter geranked.

6. Trage website?
Is uw website traag en duurt het laden van pagina’s naar uw mening te lang?
Dit ligt vaak aan het feit dat website gebruikers foto’s uploaden die veel te groot zijn. Check of de traagheid aan de foto’s ligt via https://shortpixel.com/ Is dit het geval – installeer short pixels dan (zet thumbnail optimalisatie uit) en optimaliseer dan gratis 100 afbeeldingen per maand.
Voordat de horeca lockdown voorbij is is uw site weer razendsnel!
7. Nieuwsletters
Nu het restaurant in lockdown heeft u tijd alvast meerdere nieuwsletters te maken voor de komende maanden. Dan is het na de lockdown slechts 1 druk op de knop en kost het geen tijd. Ook Facebook posts kunnen alvast gepland worden of u kunt gebruik maken van Hootsuite om berichten te plannen.
8. Website talen
9. Nieuwe producten
10. Voor elkaar en met elkaar
Na corona lockdown weer beperkt open
Lees ons blog over omzet maximalisatie tijdens corona!