10 verkooptips voor creatieve horeca concepten. De ideeën zijn super origineel maar de omzet valt tegen? Restaurants: zet in op distributie!
Creatieve initiatieven in de horeca stranden vaak op tegenvallende omzet en dat is helemaal niet nodig. Het ligt vrijwel nooit aan het idee maar aan de marketing van het concept. Met andere woorden de potentiële gast komt het nergens tegen en gaat het dus ook niet kopen
Nieuwe concepten & Creatieve Ideeën
De Corona crisis maakt restaurants en hotels creatief in het verzinnen van nieuwe concepten. We zien de leukste initiatieven voorbij komen van het verkopen van bonnen, originele boxen, High Tea Home, koffie to go, bijdragen aan goede doelen, kookvideo’s, online proeverijen, staycations of een chef@home.
Waar het vaak misgaat is het goed “wegzetten” van het originele idee waardoor de omzet tegenvalt.
Het idee is vaak super – maar het gaat mis in de uitwerking.
Cruciaal & Key to succes = TIMING
- Start tijdig (minimaal 2 maanden voor de actie)
- Stuur tijdig naar uw klantenbestand
- Laad tijdig op de site zodat Google de pagina kan indexeren
- Blijf herhalen en monitor succes na afloop (Google analytics, Social stats, omzet, likes etc)
Voorbeeld Timeline Paasbrunch
werk Paasbrunch uit
Op web-social + zoek partners
Plaats lokaal - landelijk - pers
Herhaal op social + email
UITVERKOCHT!
10 verkooptips voor de horeca in corona crisis
- Wat krijgt de gast (in tekst - niet in foto of pdf)
- Wanneer te bestellen (data en tijden)
- Wat kost het (per persoon, per box?)
- Kinderkortingen
- Geldigheid
- Afhalen of thuisbezorgd (wees specifiek tot welke regio u kunt thuisbezorgen)
- Maak aantrekkelijke foto's en geef deze op uw pc een goede naam (dus niet dsc001.jpg)
Ga naar Google Trends (https://trends.google.nl/) en voer woorden in voor uw product. In bovenstaande bijvoorbeeld Valentijn.
Maak een titel en omschrijving voor uw website zodat Google uw Valentijn aanbieding kan vinden.
Bijvoorbeeld:
Eigen website (creëer een nieuwe pagina met titel en meta omschrijving)
Social Media Kanalen (+ herhaal over tijd)
Email marketing - stuur de aanbieding naar uw gasten
Zoek lokale marketing partners voor het verspreiden van de actie. Voorbeeld restaurant in Apeldoorn
Plaats actie op
- UITinapeldoorn.nl
- Apeldoorn-binnenstad.nl
- Visitveluwe.nl
- Apeldoornsstadsblad
- indebuurt.nl
- drimble.nl
- lokale Facebook pagina's en groepen
- nextdoor.nl
Plaats de aanbieding (zie het als evenement) op
- Bijzonder Uit Eten
- Evenementenkalder.nl
- Eventbrite.nl
- Uitjes.nl
- Oozo.nl
- Wattedoenin.nl
en vele andere.
Het plaatsen (met een link naar de eigen pagina is niet alleen goed om gasten te bereiken maar ook goed voor de ranking van uw eigen website op Google. Hoe meer kwaliteitslinks naar uw eigen site hoe beter deze scoort in Google)
De bakker, groenteboer en andere essentiële winkels zijn open - ga een samenwerking aan met een lokale ondernemer. Bij aankoop bij de bakker krijgt de gast iets extra bij een bestelling bij uw restaurant. Ook niet essentiële winkels als autodealers hebben nog veel online en offline contact met gasten. Bespreek de mogelijkheden tot een actie voor de klanten van de autodealer die deze online distribueert op web/social en email marketing.
Bijvoorbeeld
Bij aanschaf van een gebruikte wagen nu een bon bij Restaurant Apeldoorn voor een gratis flesje bubbels bij een Valentijnsbox.
Maak een persbericht en stuur dit naar
Lokale pers
Vakpers als Horeca Misset
Plaats ook gratis je bericht op
- Bijzonderuiteten.nl
- Gratisperberichtplaatsen.nl
- mijnpersberichten.nl
- persberichtenpubliceren.nl
etc
Porsche Kookboek ism Executive Chef Onno Kokmeijer van Ciel Bleu
Bied uw actie aan op de lokale zakelijke markt. De werknemers van veel bedrijven zitten al bijna een jaar thuis en werkgevers proberen de werknemers op allerlei manieren met pubquizzen en andere acties gemotiveerd te houden.
Bel het lokale bedrijfsleven of de actie geschikt is als motivatie cadeautje voor de medewerkers.
Niet alleen koffie to go maar verkoop ook makkelijke maaltijden op straat als soepen of stamppotten. Het winkelende publiek is altijd op zoek naar "makkelijk en lekker"
Een foodtruck voor de deur - net als Soenil Bahadoer heeft gedaan (patron cuisinier van Restaurant de Lindehof in Nuenen.
Of een heuse drive through zoals de meest bijzondere van Robin Hood Ribhouse in het Drentse Drouwen